Your-emotional-health

Cum să faci față schimbărilor de dispoziție pe timpul sarcinii

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Fericită pentru o clipă, tristă în momentul următor. Când ești însărcinată, sentimentele tale variază foarte mult. Citeşte mai departe pentru a afla cum să controlezi schimbările de dispoziție și pentru a înțelege roller-coaster-ul de emoții! 

Sarcina este o experiență care se consumă foarte mult la nivel emoțional. Probabil că ai constatat că ceilalți oameni, doctori și moașe, dar și familia și prietenii, se concentrează mai mult pe aspectele fizice ale sarcinii tale, decât pe sănătatea emoțională. Ei își doresc ca tu și bebelușul să fiți sănătoși, iar în general aspectele fizice sunt mai concrete și ușor de observat din exterior. Cu toate acestea, majoritatea femeilor însărcinate simt că emoțiile și schimbările de dispoziție pe parcursul sarcinii sunt la fel de importante.

Ce determină acest nivel ridicat de emoții în timpul sarcinii? Și cum facem față?

Adaptarea este cuvântul cheie

Majoritatea femeilor abia așteaptă sarcina și maternitatea. Dar, odată însărcinată, intenționat sau nu, sentimentele tale pot fi diferite de cele la care te așteptai. Sănătatea emoțională poate fi pusă la încercare. Femeile care au crezut că le va fi teamă pot constata cu surprindere că se simt în largul lor. Cele care credeau că sunt pregătite ar putea brusc să se simtă nesigure.

De obicei, sentimentele tale se schimbă la fiecare trimestru, iar fiecare fază vine cu propriile ei probleme emoționale. În primul tău trimestru, este posibil să faci eforturi de a te împăca cu ideea că ești însărcinată. În cel de-al doilea trimestru, te-ai putea concentra pe gândul că vei avea un copilaș. În cel de-al treilea trimestru, probabil că vei continua această direcție și vei reflecta la responsabilitățile - și bucuriile - de a fi mămică. Este nevoie de multă putere de adaptare emoțională!

Schimbarea rolurilor.

Sarcina schimbă și dinamica relațiilor din familia ta. Dacă este prima ta sarcină, vei trece de la statutul unei persoane care se raportează individual la sine sau de la a te simți doar parte a unui cuplu, cu obligații numai față de tine și de un alt adult, la a conștientiza că ai acum responsabilitatea cu normă întreagă a unui micuț totalmente dependent de tine.

Dacă este al doilea bebeluș (sau al treilea sau al patrulea), se petrec în continuare schimbări în familie, pe măsură ce cresc responsabilitățile tale. Uneori, poate fi solicitant să aduci un omuleț nou în familie, chiar și în circumstanțele fericite ale unei nașteri; nu te-ai aștepta ca acest eveniment să îți pună la încercare echilibrul mental. De aceea, sarcina este uneori denumită o ”criză de dezvoltare”. Deși a avea un bebeluș reprezintă o parte normală și minunată a vieții, uneori poate fi copleșitor. Iar sentimentele tale pot fi amplificate de modificările hormonale care au loc în organismul tău.

Ce ai putea simți

Iată unele emoții și reacții amintite de multe femei însărcinate. Te rugăm să observi că nu toate sunt negative:
bucurie, fericire și entuziasm 
depresie, nesiguranță sau teamă 
irascibilitate 
calm
dependență mai mare de partener sau membrii familiei
mândrie că ai înfăptuit un miracol
dragoste pentru bebeluș, chiar înainte să se nască
reacții la schimbările aspectului corpului tău (poți să îți iubești sau nu corpul pe perioada sarcinii)
sentimentul că ești cu capul în nori
nostalgie pentru cum erau lucrurile înainte de sarcină
neliniște legată de finanțe, amenajarea locuinței, îngrijirea copilașului, lipsa independenței, modificări ale relației cu partenerul, travaliu și naștere, griji dacă vei fi o mamă bună ș.a.m.d.
nerăbdare - te simți de parcă ești însărcinată de o veșnicie
hipersensibilitate la comentariile sau sfaturile altora
crize frecvente de plâns
reverii despre bebelușul tău

Controlarea emoțiilor sarcinii

Cu toate că toate cele menționate mai sus sunt lucruri normale, poți lua măsuri pentru a diminua schimbările de dispoziție de pe parcursul sarcinii:

Păstrează-ți sănătatea fizică. Mănâncă bine, fă mișcare și odihnește-te suficient. Dacă nu te simți bine sau dacă ești obosită, cresc șansele să devii neliniștită sau supărată.
Informează-te. Frecventează cursuri prenatale și de naștere și citește cărți despre naștere. Poți atenua stresul dacă știi la ce să te aștepți, dacă vorbești cu profesioniștii și dacă te întâlnești cu alți viitori părinți.
Împărtășește-ți gândurile și sentimentele cu partenerul, prietenii sau membrii familiei. 
Evită să te suprasoliciți cu angajamente luate acasă sau la muncă.
Nu lua niciun medicament pentru depresie sau pentru schimbări de dispoziție pe timpul sarcinii, nici măcar remedii naturiste. Sfătuiește-te cu moașa sau doctorul înainte de a lua medicamente, cu sau fără prescripție, pe timpul sarcinii.


Vrei să afli mai multe despre fiecare etapă a sarcinii și să te bucuri de ofertele create special pentru tine? Intră în Pampers.ro Club și fii întotdeauna la curent cu noutățile


cta-signup-orange